torsdag 22. mars 2012

Georgetown og Singapore

Vi har lagt strand og sjø bak oss, og har beveget oss inn i siste del av turen. Turen fra Langkawi til Penang gikk smertefritt, selv om vi nesten ikke fikk billetter til fergen.

Georgetown var langt større og mye mer "by" enn vi hadde regnet med. Her var det tett mellom høyhusene, men også flere nabolag hvor noe av arkitekturen var godt bevart. Hotellet vårt befant seg i den kinesiske delen av byen, og var nydelig restaurert. Kvelden brukte vi til å teste ut "Chilli-crab" på et lokalt matmarked: fryktelig grisete, men godt.

Dagen etter tok vi lokalbussen opp til tempel-komplekset Kek Lok Si, et enormt område med masse farger, tårn og buddaer. Guideboken hadde forberedt oss på horder av folk, men vi fikk gå mer eller mindre alene. Riktignok ble vi stoppet av et par (lokale?) damer på veien ut som ville ta bilder med oss, noe som har skjedd mer enn en gang før (mest med Marie).

Tilbake i byen peilet vi oss inn på guidet tur i huset til Cheong Fatt Tze, østens svar på Rockefeller. "Det blå huset" ble reist av mogulen sent i 1800-tallet, og er full av vakre og morsomme detaljer som settes ekstra pris på etter å ha lest "At Home" (av Bill Bryson). Blant annet har ikke huset kjøkken (med vilje), så tjenerne måtte løpe over gaten og hente mat under måltider. Nå om dagen er herregården et fornemt boutique-hotell.

Så var det klart for finalen i Singapore. Helt fra landingen var det klart at dette landet ikke er som de tre andre på turen. I sentrum fikk vi mer følelsen av å være i New York, enn i en asiatisk storby. Vi fikk sett mye av det viktigste i byen, vandret rundt elven som går gjennom sentrum, samt tuslet rundt på noen av de enorme shoppingsenterene. Vi bodde på et fantastisk hotell som kombinerte østlig tradisjon med ny vestlig. Det ble derfor endel avslapping på rommet, siden vi begge var ganske slitne av gåing, men også av inntrykk. Til tross for et vestlig inntrykk, krydde det av hawkerstalls der også, som serverte utrolig god kinesisk, indisk og en rekke andre mattyper.

1 kommentar:

  1. Hei!



    Jeg skriver til deg fordi jeg har funnet en eller flere reisebeskrivelser som du har publisert.

    Jeg er i ferd med å lage en nettside med reisebeskrivelser, og ønsker med dette å spørre om jeg kan få benytte det du har skrevet, sammen med det som eventuelt er publisert av bilder. Jeg vil selvfølgelig legge ut hvem som er forfatter av artikkelen, og eventuelt med link til din nettside eller lignende.

    Tjenesten jeg lager vil etterhvert bli slik at besøkende selv kan laste opp sin reisebeskrivelse, med bilder og informasjon om forfatteren. Grunnen til at jeg kontakter deg og noen flere i denne omgang, er for å ha noen artikler å starte med.

    Jeg håper du gir tillatelse til å bruke dette, og ser frem til å høre fra deg.
    Du vil selvfølgelig bli kontaktet når nettstedet er online.



    Mvh
    Tom A. Hansen
    Kontakt meg gjerne på post@bloggcast.no

    SvarSlett