mandag 20. februar 2012

Helgen med det rare i

Etter jobb og en dusj på fredag bar det til turens første massasje. For 19$ per snute ble det en aromaterapeutisk variant i en hel time. Luktende av ingefær dro vi videre på middag og ukens andre "1$-tapas night". Underveis i måltidet gikk det opp for oss at det faktisk var fredag, og at vi ikke hadde noen store planer for lørdag morgen. Derfor ble vi med gjengen på Crazy Bamboo, en liten stambar et steinkast utenfor allfarvei. Vi rundet av natten med et besøk i byens party-gate "Pub-street", nærmere bestemt "Angkor What?". Her følte vi oss ca 10 år for gamle, så vi satt nesene hjemover ganske hurtig. Allikevel ble det vår seneste kveld i seng så langt: 0115.

Planen for lørdag var opprinnelig soling og bading på et hotell et sted i byen. Men siden det var overskyet og ikke særlig varmt (relativt sett, 20+ contra 30+), gikk vi til frokost uten en plan B. Under frokost ble vi overtalt til å stikke innom Angkor National Museum. Her fikk vi fylt på med og frisket opp kunnskap før søndagens utflukt. Nyopplyst syklet vi inn til byen for å lete etter en ok frisør. Vi fant til slutt en liten koreansk sjappe vi hadde fått tips om på forhånd. Her ble det ny sveis på begge til kun 5$ stk.

Etter en rask pause på rommet, bar det ut igjen. Denne gangen til Cambodia International Film Festival på et av byens mest fornemme resort. Inngang var vederlagsfritt, mens pilsen steindyr (relativt sett; 3.5$ contra 1$). Vi dro for å se "The trials of Henry Kissinger", som viste seg å være vel verdt turen. Etter filmen spiste vi middag med de andre, og så bar det i seng.

Søndag morgen var vi (nesten) oppe med solen. Det gjelder nemlig å være tidlig ute når man skal inn i Angkor-området. Vi var invitert med på skolens første utflukt; en sykkeltur rundt til de mindre kjente hjørnene av området. Med oss var 25 av de eldste elevene på skolen, samt 4 voksne. Etter transport fra skolen til inngangen, begynte vi rundtturen i ni-tiden. Det bar på kryss og tvers igjennom området, utenfor de største ansamlingene av turister.  Underveis fikk vi utfordret både smaksløker og fordøyelsessytem med følgende:
  • Ris ++ med hendene som vi fikk av lærerne og elevene
  • Umoden mango (med vilje) som vi dyppet i en blanding av chili, salt og sukker
  • Quiorlong (ris kokt med kokosmelk, grillet i bambusrør og spises som godis)
  • Nypresset palmejuice fra gateselger kjøpt av elev til oss begge
  • Lokal rett som vi ikke husker navnet på, men som det er bilde av under (rød tallerken)
10 timer senere var i tilbake på rommet vårt, fullstending utmattet og veldig fornøyde. Før vi sluknet rakk vi såvidt å spise overraskende god takeaway.